Hoezo anders?! - Reisverslag uit San Miguel de Tucumán, Argentinië van Jilles Vondervoort - WaarBenJij.nu Hoezo anders?! - Reisverslag uit San Miguel de Tucumán, Argentinië van Jilles Vondervoort - WaarBenJij.nu

Hoezo anders?!

Door: Jilles

Blijf op de hoogte en volg Jilles

15 Augustus 2007 | Argentinië, San Miguel de Tucumán

Hier is dan eindelijk een bericht vanuit mijn nieuwe woonplaats, namelijk San Miguel de Tucuman! Sorry dat het even duurde maar mijn familie heeft nog geen internet, (waarschnlijk dinsdag ofzo) dus ik moest eerst even een internet-cafe vinden!

Laat ik beginnen bij het begin (wel zo makkelijk!) We vlogen vanuit Buenos Aires met ongeveer 20 man naar San Miguel. Dit waren de mensen die naar San Miguel gingen en naar Concepcion. Toen we op het vliegveld van San Miguel aankwamen stonden daar al de gastfamilie´s hun student op te wachten. Nu kon het pas echt beginnen! Ik liep naar de gezinnen toe en opeens stond er iemand naast me die zei dat hij mijn nieuwe broer was, namelijk Bruno! Hij was er samen met Salim, mijn andere broer. Bruno is 18 en Salim is 19. Verder heb ik nog een zus van 21 genaamd Mary en natuurlijk nog een moeder genaamd Mercerdes. Toen we in de auto zaten kreeg ik te horen dat we niet meteen naar mijn nieuwe huis gingen maar we eerst een Asado hadden bij Noelle. (Jawel de nieuwe gastzus van Anne!) Dat was erg gezellig en ondanks dat ik er echt niks van heb verstaan waren ze toch allemaal erg aardig. Hierna ging ik dan eindelijk naar mijn huis! Toen we daar aankwamen bleek het huis niet al te groot te zijn (zeg maar best klein!), en ik samen op de kamer zou slapen met Bruno.

In Buenos Aires en ook hier in Nederland hadden ze gezegd dat de cultuurshock meestal na een paar maanden zou komen maar bij mij was die er dus al na een paar uur! Echt alles was anders.Ons huis ligt ongeveer aan het spoor en van verharde wegen hebben ze ook nog niet gehoord. Er komen zelfd geregeld mensen met paard en wagen voorbij. Ik waan me soms net in een film over vroeger! Maar ik denk dat ik het wel ga overleven. De stad zelf is wel relaxt, veel winkels (al ken ik er geen een van) en een mooi groot park. Zondag zijn we heel de middag in dat park geweest. Overdag is het hier echt relaxt weer. Zeg maar gerust nogal warm! Maar s´avonds koelt het hier meestal af tot 0 graden ofzo.
Zaterdag zijn we naar de disco geweest met alle vrienden van Bruno. Echt iedereen danst hier met iedereen en de muziek is echt relaxt! Natuurlijk is ook hier het bier goed te drinken ;)

Het eten is hier in Argentinie ook echt een belevenis. Ze beginnen s´ochtends met warme chocomel of thee met koekjes of andere zoete dingen. Dan heb je tot half 1 school (daarover later meer) en dan heb je rond 1 uur weer eten. Dit bestaat uit een volledige maaltijd met veel vlees! Dan heb je rond 5 uur weer thee met koekjes of brood met Dulce de Leche (erg zoete karamelachtige pasta) en dan s´avonds rond 9 uur ofzo weer opnieuw een volledige maaltijd met wederom veel vlees! En tussendoor drinken ze heel de dag mathé, dat is een soort sterke kruidenthee die wordt gedronken met een ijzeren rietje. De mathé wordt steeds doorgegeven.

School is hier vrij relaxt. Ondanks het vroege opstaan (kwart over 6) hoef je niet veel te doen. De school begint om half 8 maar als je een kwartier later komt is dat ook niet erg. Ik zit bij Anne in de klas en we begonnen onze eerste schooldag met een uur filmkijken (Waarom? Dat weet geen mens! :P )Onder het filmkijken ontstond er een ware koekjeshandel omdat een van de leerlingen haar tas vol had met koekjes en ze die verkocht voor een paar centen. Zelfs de lerares kocht in grote getalen!
En natuurlijk heeft iedereen een mooi schooluniform aan! De meisjes een soort witte doktersjas en de jongens een zwarte broek, zwarte schoenen, witte blouse en een zwarte stropdas (mag ook blauw of bruin zijn) Ik weet dat iedereen nu het liefst meteen foto´s ziet maar die komen waarschijnlijk woensdag pas want dan heb ik thuis internet. Dus nog even geduld tot woensdag! Dan kunnen jullie mijn mooie huis, familie en vrienden zien!

Verder ga ik morgen ofzo proberen me nog ergens aan te melden voor een sport ofzo want van al dat eten wordt je ook niet dunner! Verder gaat hier alles goed en die cultuurshock kom ik ook wel weer te boven! Tot de volgende blog!

Hasta Pronto!

• 14 Augustus 2007 - 22:45

Laura:

Zo Jilles! Heel verhaal
    We hebben lang op je berichtje moeten wachten maar dan heb je ook wat!

Ben heel beniewt naar de foto's!

Tot woensdag dan maar!

Kus laura

• 14 Augustus 2007 - 22:46

Inge:

Heey!

Bij jullie is het echt zo totaal anders dan bij mij! Verharde wegen, geen paarde op de weg. internet in elk huis, geen parken. Op school moet je op tijd komen(na 15 keer te laat ben je geschorst). Geen koekjes handel het weer is kouder etc.!

Ik vind het echt leuk om dat verschil te lezen!

Hopelijk komen jullie snel een keer skieen ;)!

xx Inge

• 14 Augustus 2007 - 22:48

Jelle:

hey jilles

goed naar je zin daar, de A1 hier is ook al weer begonnen met trainen en het valt nog allemaal niet tegen na zo'n lange zomerstop.
    Ik ben benieuwd naar foto's van je verblijfplaats en de omgeving, en van je nieuwe school outfit;)

veel plezier daar en ik zal regelmatig een blik werpen op je blog, hoe je het allemaal vergaat.

• 15 Augustus 2007 - 00:59

Willem:

Hee Jilles, goed te horen dat je het naar je zin hebt, mooi ook dat je bij Anne zit ;). School klinkt goed daar, heb hier verdomme geen koekhandel een een bioscoop het eerste uur van m'n dag hehehehe.
    Ik wacht op de foto's!

Hasta porno!

• 15 Augustus 2007 - 07:44

Lieke:

Hee Jilles!
    wow dat klinkt echt anders.. njaa komt wel goed.. en gelukkig is de muziek goed ;)

zie je.. nou heb ik je toch niet meer gezien voor je wegging.. vet jammer! moet ik je nou n heeele tijd missen! :(
    xxx

• 15 Augustus 2007 - 08:19

Martijn:

hey jilles,

ik vind het leuk om te horen dat je het leuk vind. met mij gaat het ook goed. De politie school bevalt tot nu toe goed, druk druk druk. da ben ik niet echt meer gewend haha

met voetbal gaat het natuurlijk weer goed, doelstelling handhaven.
    we hebbe oefen wedstrijden met boekel 3, boekel 1 (:P)

laat nog maar een keer iets horen en ik zal als ik thuis ben hier wel ff wat foto's posten over mij in politie uniform dan heb je ook weer iets om te lachen.

succes daar en veel plezier
    gr martijn

• 15 Augustus 2007 - 08:27

Manon:

Hey,

Klinkt hartstikke leuk allemaal! Ben zeker benieuwd naar de foto's dus ik zal hier af en toe eens blijven kijken om te kijken of er al updates zijn haha. Veel plezier daar!

xx Manon

• 15 Augustus 2007 - 08:28

Teun:

hey jilles

fijn om te horen dat je goed terecht bent gekomen, tis altijd maar afwachten wat voor mensen je daar treft he ;)

ik hoor dat school niet veel anders is dan hier? daar hoef je dus iig niet aan te wennen he..
    naja we wachten de fotos wel af :) ben benieuwd

groetjes vanuit boekel

• 15 Augustus 2007 - 09:03

Anne Pennings:

Hee Jilles! leuk om al zo snel iets van je te horen,, ik hoop dat je een mooie tijd tegemoet gaat daar in het verre argentinie. maar als ik dit zo allemaal lees hoef ik me daar geen zorgen over te maken. sporten zal inderdaad geen overbodige luxe zijn met al dat vlees en die koekjes maar ook dat zal allemaal wel op zijn pootjes terecht komen. laat ons maar flink meegenieten van je spectaculaire avondturen. en uiteraard ben ik reuze benieuwd naar de fotos!
    wacht met spanning op je volgende berichtje,, Veel liefs Anne

• 15 Augustus 2007 - 09:27

Anne & Carlijn:

Haaai Jilles!

Echt leuk om te lezen dat het daar zo anders is!
    We wachten hier op de foto's.

Familiezaken-status: Redelijk rustig ;)

Veel plezier!
    Kus Anne en Carlijn

• 15 Augustus 2007 - 09:32

Hanne:

Hey Jilles,

Klinkt echt super daar! Ik hoop dat je een geweldige tijd gaat hebben.

Liefs,
    Hanne

• 15 Augustus 2007 - 09:55

Esther:

Hej Jilles!,

Ik had jullie pap en evi al gesproken nadat je ze gebelt had. Klonk allemaal niet zo positief.. Maar na dit verhaaltje, klinkt het allemaal alweer stukke beter! :D Gelukkig maar.. Ik ben benieuwd naar de foto's!

Liefs, xX Esther

• 15 Augustus 2007 - 09:59

Patty:

Hee Jills!

Leuk om zo wat van je te horen, ben benieuwd naar je verdere avonturen daar!
    Naja je hebt in ieder geval geen gebrek aan voedsel zo te lezen..
    veel plezier nog daar, en geniet ervan!

Kus

• 15 Augustus 2007 - 10:32

SanderM:

hey jilles,

super vet man.. echt een groot verschil met nederland idd, maar klinkt wel erg leuk. kben echt benieuwd naar wat foto's :D.. hebbe ze er btw ook bavaria ? ;)

wachtend op je volgende berichtje,

Sander

• 15 Augustus 2007 - 11:20

Pieter En Maria :

ha die jilles,

Jawel, ook wij verbazen ons als je de verhalen van Inge ( Elisa! ) leest of die van jou. Een wereld van verschil, zoals inge ook aangeeft. We wensen jou vanuit Nuenen een fijne tijd toe, geniet er maar goed van!

groetjes Pieter en Maria Snoeijen

• 15 Augustus 2007 - 12:42

Anouk:

Heey Jilles!
    Zo te hore heb je in korte tijd al veel beleefd daar! Gaat dus helemaal goed komen denk ik zo ;) En drinke ze daar ook San Miguel bier net as in Spanje?!?!
    Laat die foto met stropdas maar kome, ben benieuwd!
    Groetjes Anouk

• 15 Augustus 2007 - 14:59

Britt En Joris:

Hee Jilles

Nou nou lang bericht joh ;)
    Hoe is het met je? het is zeker en hele belevenis? aan je verhaal te zien vermaak je je eigen super! We horen weer snel van je.. Liefs Joris en Britt

• 15 Augustus 2007 - 15:41

Bart:

jilles ben je al lang weg ;) grapje

maare volgensmij heb je het wel naar je zin zo niet dan kom maar weer trug ;)

• 15 Augustus 2007 - 17:15

Suzan:

Heey Jilles!

Leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt.. Het is inderdaad wel erg anders daar allemaal! Maar zoals je alles beschrijft heb je het wel naar je zin daar:)Ben benieuwd naar fotos;)

Have fun! Kus

• 15 Augustus 2007 - 18:50

Fam Van Bakel:

hoi jilles,
    leuk om je verhaal te lezen. veel plezier daar.
    groeten,
    fam v bakel

• 15 Augustus 2007 - 19:42

Aly V. D. Weerden:

leuk om je verhaal te lezen.Zal het de komende tijd zeker gaan volgen.Geniet ervan.Wij(alle vanderweerdens)wensen je een leuke tijd

• 15 Augustus 2007 - 19:50

Dave:

Joo Jilless!

klinkt goed daar,, 2x warm eten, dat zouden ze hier in nederland ook moeten doen! in ieder geval nog veel plezier, en de foto's wil ik ook nog wel een keer zien ja!;) hoe is trouwens de knoflooksaus daar?:P

Groete uit Boekel!

• 15 Augustus 2007 - 21:53

Je "peet":

Hoi Jilles,

Fijn om weer een prettig berichtje van je te lezen, het duurde wel even maar we snappen nu ook waarom!
    We willen heel graag foto's zien van jou in schooltenue, lijkt ons grappig!!!
    Zo'n uniform zou onze Michiel ook goed staan, vooral de stropdas!

Onze Sjors heeft deze week nog vakantie en Michiel is afgelopen maandag gestart in groep 8.
    We kijken uit naar volgende berichten.

Veel groeten vanuit Riethoven.

• 15 Augustus 2007 - 22:15

Lisette:

Dag Jilles!

Jij vermaakt je wel, zie ik zo! Geniet ervan!

Kus, Lisette

• 15 Augustus 2007 - 22:47

Teun:

oh for the records:

ajax wint de JC schaal met 1-0 van psv
    ajax verliest met 1-0 in de 3e voorronde van de champions league (thuis) dus telt dubbel ;) niet zo goed dus
    denk dat wil je wel weten :P

aloha vanuit het zonnige verre boekel

• 16 Augustus 2007 - 08:32

Lies:

hej jilles!

wat een belevenis zeg he, en dankje voor je mailtje, dat ga ik nog beantwoorden! hier is alles prima en donderdag begintmijn school, en ik moet warempel om 6 uur opstaan, (bagger) want hoewel de stad zo'n 20 minuten hiervandaan is rijd de schoolbus een bagger end om, een uur ong. naja, 't moet maar!

heel veel succes en je hoort mij over een paar weken wel met mijn shock, maar tot dan houd ik me bezig met zweeds verstaan en praten en uitvogelen hoe en wat in zweden!

veel succes! hej då en liefs van mij

• 16 Augustus 2007 - 13:54

Ruud Hoffmans :

Heey Jilles,
    Goed om te horen dat het je goed vergaat!

En dat schooluniformpje moet jou wel als gegoten zitten als zoon van de burgervader ;-). Vandaar ook dat het onderhandelen met voedselwaren wel aan jou is toevertrouwd. Volgens de kenners moet je toch min. 5 koekjes krijgen voor zo'n lekker nederlands kaasje, haha... Of krijgen spelers van het nationaal voetbalelftal van Argentinie alles gratis ;-)

Nog veel succes en vooral plezier in Argentinos!! We houden je wel op de hoogte van de voetbalgebeurtenissen van de plaatselijke vv Boekel Sport!!

Groetjes,
    Ruud

• 17 Augustus 2007 - 12:23

Helga:

Que tal amigo, vives en una ciudad muy bonita?, hablas ya un poco español? Yo commenzo al segundo año estudio español, es una idioma que me gusta mucha, muchas salidas, hasta pronto

• 18 Augustus 2007 - 16:50

Britt:

He Chilles!
    Leuk dat je het naar je zin hebt daaros, en een hippe naam heeft je moeder zeg ;p echt jammer dat je er nu niet bent want a.s. donderdag is mijn feestje, en zonder jilles is er eigenlijk geen feestje maar helaas je bent er niet. Nog heel veel plezier daar en ik wacht met smacht op je nieuwe verhaaltje!!
    Heel veel liefs Britt

• 18 Augustus 2007 - 20:04

Chris Marian Maarte:

Hoi Jilles wat een leuk berichtje heb je verstuurd.Heb je al iets gevonden om te sporten.Leuk dat Anne bij jou in de klas zit.Dan kun je toch nog wat nederlands kletsen met elkaar.We zijn heel benieuwd naar je volgende berichtje.Ome Chris zegt dat ajax nog een moeilijke wedstrijd krijgt,maar jij bent nu zeker voor argentinie.Jilles tot de volgende keer en zet er wat foto,s op.We zijn zeer benieuwd naar jou schooluniform.Groetjes Ome chris Tante marian en Maarten

• 19 Augustus 2007 - 16:59

Carina & Maria:

Hee Jilles!!
    klinkt gezellig!
    dacht eigenlijk dat je maar een broer zou hebben,, maar is vast leuk!
    ik ben ook erg benieuwd naar de fotows
    dus hoop dat ze er bijna op komen!
    xx uit Oers!

• 19 Augustus 2007 - 19:04

Elly Van De Vondervo:

wat een avontuur waarin je terecht bent gekomen. maar ik denk dat je het wel gaat maken daar.
    ik ben ook heel benieuwd naar je foto's.
    veel groetjes van ons allemaal.

• 19 Augustus 2007 - 20:45

Wilma En Dré:

Hoi Jilles,
    Daar wij net terug zijn van vakantie, lees ik nu pas je site. Keileuk!! Volgens mij ga jij dat inderdaad wel maken daar. Wie is trouwens Anne?
    Onze Willem probeert je te vervangen in Boekel, maar of het hem lukt om je naam hoog te houden???
    Net zoals iedereen zijn we benieuwd naar je foto's.
    Je zult het misschien niet geloven, maar ik heb toch elke dag in de vakantie wel aan je gedacht.
    Veel plezier daar en hou ons goed op de hoogte.

Hasta Pronto, dré en wilma
    (Weet alleen niet precies wat dat betekent, ik hop dat ik je zo netjes groet).

• 20 Augustus 2007 - 13:01

Lissa:

Heej jilles..

Je kent mij niet, maar ik heb afgelopen jaar ook met YFU in Argentinië gezeten, ook in Tucuman!
    Woonde in Concepcion, weet niet of je dat al kent, maar is ook n gat!

In ieder geval hoop ik dat je een super tijd hebt daar!!

Liefs!
    (www.lissapelzer.waarbenjij.nu)

• 20 Augustus 2007 - 20:29

Ruud Van Haandel:

Ha wereldreiziger!

Zo te horen ben je al aan het genieten daar in Argentinie! Maak er een supergave tijd van en ik zal je komende verhalen met veel plezier gaan lezen!

Groeten, Ruud

• 21 Augustus 2007 - 18:35

Nell:

Heeey Jilles!!
    Ik herken echt alles wat je verteld! Hahahaha, het was voor mij ook inderdaad gelijk een cultuurshock! :P.. maar wat ontzettend tof dat je bij Anne in de klas zit! Ik zit bij Christian en Raquel in de klas, ook wel leuk! Er is erg veel aandacht van iedereen moet ik zeggen, en ik weet zeker dat jij erg veel succes bij de meisjes hebt ;) en Anne bij de jongens :P hahaha.. zo gaat het hier wel in elk geval!! Ik ben benieuwd naar je nieuwe belevenissen! Ik hoor het allemaal wel! :)
    Liefs, kus Nell (ook wel Niki, aangezien Nelleke nogal moeilijk uit te spreken schijnt te zijn :P)

• 22 Augustus 2007 - 14:04

Anke & Carina:

Hee JILLES!!
    we hebben een Jilles de tweede ontdekt
    hij heeft alleen een dikkere kop dan jij!
    hij was in de kempen campus!!
    gezellig he:)
    veel plezier nog daaro!!
    en we wachten nog op de foto's!!
    xx (L)

• 25 Augustus 2007 - 21:12

Pieter En Maria:

ha die jilles,

Boekult! Jawel, ook daar staan wij met een podium van Gigant. Nadat we met je ouders gesproken hadden, kwamen we erachter dat dit evenement in jouw Nederlandse dorp ( boekel ) nu plaatsvindt. Jilles, fijn te lezen dat het goed met je gaat, veel plezier nog en tot de volgende keer!

gr. de ouders van inge, pieter en maria

• 11 September 2007 - 04:52

Bruno:

hola jilles aunque no te lo diga seguido. o casi nunca te quiero mucho y ya hace un mes que estas en casa. estoy feliz y espero que vos tambien
    tambien espero entenderte mas jajaj.......