Een normale dag... - Reisverslag uit San Miguel de Tucumán, Argentinië van Jilles Vondervoort - WaarBenJij.nu Een normale dag... - Reisverslag uit San Miguel de Tucumán, Argentinië van Jilles Vondervoort - WaarBenJij.nu

Een normale dag...

Door: Jilles

Blijf op de hoogte en volg Jilles

06 December 2007 | Argentinië, San Miguel de Tucumán

Hallo iedereen!
Weer bedankt voor alle reacties die ik weer heb gehad op het afgelopen bericht. Het is erg leuk om te lezen wie mijn berichten allemaal leest. Hier is wederom een samenvatting van wat ik de afgelopen tijd heb gedaan en een overzicht van hoe een normale dag van mij eruit ziet. Ga er maar ff rustig voor zitten want het is deze keer net wat langer als normaal want ik wilde het eigenlijk al eerder plaatsten maar de afgelopen week hadden we thuis geen internet dus kon ik het niet plaatsen.

Een normale dag:

6:15 De wekker gaat en dat betekend opstaan! Meestal kom ik dan rond half 7 uit mijn bed rollen om even wat te ontbijten. Meestal melk met brood ofzo. Niet echt een groot verschil met Nederland. (een van de enige dingen!) Behalve dan dat ze hier geen hagelslag, pasta en yoghurt hebben!
7:00 Op naar school. Eerste een stukje lopen tot de bushalte en dan op de bus wachten. Wanneer die komt is altijd een verrassing, want ze hebben hier namelijk geen schema ofzo waarop de bussen rijden. Ze rijden gewoon allemaal
een rondje en dan moet je maar zien wanneer er eentje langskomt...
7:30 Dan is het de bedoeling dat je op school bent want dan wordt namelijk de vlag van Argentinië gehesen met het daarbij horende volkslied. Maar dan niet hetvolkslied wat bijvoorbeeld ook bij de voetbalwedstrijden wordt gespeeld, nee het volkslied speciaal voor de vlag want ze hebben hier namelijk veel verschillende liederen die allemaal ergens bij horen. Elke klas moet dan in rijen gaan staan en als het liedje is afgelopen en de vlag dus gehesen is gaan de klassen een voor een naar hun eigen klas. Meestal maak ik deze ceremonie niet mee want je moet voor half 8 binnen zijn, lukt dat niet dan gaat de poort dicht en moet je 10 minuten ofzo buiten wachten totdat de poort weer open gaat en kun je direct naar je klas lopen (veel beter dan luisteren naar dat lied ;) )
7:30 t/m 14:00
Dan even een stukje over mijn leven op school. Bijna alle scholen (of alle scholen) hebben een schooluniform. Bij ons op school hebben de jongens keuze uit een zwarte/bruine of grijze broek met dezelfde kleur schoenen en stropdas en een witte blouse. De meisjes hebben allemaal een soort doktersjas aan. Bij mij in de klas zitten ongeveer 40 leerlingen. Ofja leerlingen, zoveel wordt er nu ook weer niet geleerd ;) Iedereen zit aan ronde tafels met ongeveer 5 of 6 man, wel gezellig dus! Verder is het hier normaal dat de leerlingen in hetzelfde lokaal blijven en de leraren wisselen van lokaal. Het rooster van mijn klas is mij nog steeds niet duidelijk ondanks dat ik er toch al bijna 4 maanden naartoe ga :P Maar ik zit iig in een economie klas (ja ook hier hebben ze een soort van profielen) Dus veel wiskunde, boekhouden en economie enzo! En verder heb ik Frans ipv Engels, wie dat bedacht heeft spoort denk ook niet helemaal. Dus ik heb mijn favoriete vak nogsteeds en ik snap er nogsteeds niks van! :D Verder hebben ze hier ook na elke 2 uur ofzo ff pauze en dan loop ik meestal een beetje rond of ga ik buiten op de binnenplaats zitten want het is eigelijk bijna altijd wel lekker weer. Verder ben ik ook best trots op mezelf dat ik al ongeveer al mijn 40 klasgenoten bij naam of bijnaam ken. (wat een woordspeling toch weer...) Meestal duurt de school tot half 1 maar vaak zijn we ook gewoon eerder uit omdat een leraar ziek is of er gewoon niet is. Na school ga ik bijna altijd naar Plaza Urquiza. Dat is een soort plein/park waar veel scholieren na school naartoe gaan dus ook een groot gedeelte van mijn klas. Op de plaza doe ik een beetje socializen met al mijn klasgenoten en ook met mensen van een andere school die ook altijd naar de plaza komen, die heb ik leren kennen in Carlos Paz. Dit is wel goed voor mijn spaans want ze willen echt alles van je weten!
14:00 Rond deze tijd ga ik meestal vanaf de plaza naar huis. Kan wat eerder of later zijn maar niet veel later want ik moet thuis eten voordat ik naar Spaanse les ga. Meestal eten we rond een uur of 3. Dat is vrij laat voor Argentijnse begrippen. Dit is de belangrijkste maaltijd van de dag. Deze is vergelijkbaar met het avondeten in Nederland. Hier bestaat het eten meestal uit: Veel vlees of pastas en weinig groentes! Een perfecte maaltijd dus ;) Na het eten houden de meeste Argentijnen een siesta maar daar heb ik meestal geen tijd voor.
16:30 Op maandag, woensdag en donderdag heb ik om deze tijd Spaanse les. Dus geen tijd voor de siesta! Op dit moment heb ik alleen les met Christiaan omdat Nelleke, Raquel en Frida al gestopt zijn. Dit is ook mijn laatste maand. De les duurt op maandag en woensdag tot half7 en donderdag tot 7 uur.
18:30 Na de Spaanse les ga ik meestal eerst ff met de andere studenten door het centrum lopen of ijs eten ofzo. Daarna ga ik meestal ff naar “mijn” plaza, plaza Urquiza dus. Want daar zitten op dat moment de mensen die s´middags naar school gaan. Bij mij op school heb je namelijk de mensen die s´ochtends naar school gaan en een groep die s´middags naar school gaat. Het is net waar je zelf voor kiest. Die school duurt van 2 t/m 7 uur. En van die klassen ken ik ook een aantal mensen dus ga ik meestal na de Spaanse les even naar de Plaza. Tegenover de Plaza zit mijn sportschool waar ik meestal 3x per week ofzo naartoe ga. Meestal van 20:00 t/m 21:30. Maar de tijden verschillen nog wel eens. Ligt er maar net aan hoelang ik op de Plaza blijf hangen.
22:00 Rond deze tijd kom ik meestal thuis. Dan drink ik vaak wat warme melk,
chocolademelk of thee en eet ik wat brood en fruit (als we dat teminste in huis hebben) Rond een uur of 23:30 ga ik meestal naar bed want de volgende dag gaat de wekker weer om 6:15!

Dit was zo´n beetje een normale dag in mijn leven hier. Verder ga ik natuurlijk in het weekend uit naar de disco´s hier in de stad of naar een feest al er bijvoorbeeld iemand jarig is. Het verschil tussen de disco´s hier en in Nederland is dat er hier heel de nacht wordt gedanst en in Nederland meer wordt gedronken ;)

Verder nog even een kort verslagje van de afgelopen tijd. De scholen zijn hier bijna afgelopen. Ben nu aan mijn laatste week op school bezig. Daarna lekker drie maanden vakantie. Waarom zo lang? Omdat het in de zomer hier te heet is om uberhaupt iets te doen, want naar school gaan met 40/45 graden is ook niet echt een pretje ;)
Iedereen heeft nu natuurlijk nog veel proefwerken enzo aan het eind van het jaar maar daar hoef ik gelukkig niet aan altijd aan mee te doen. Heb alleen een toets voor filosofie en frans gemaakt. Voor filosofie had ik een 8! En voor frans –het moet voor de meeste geen verassing zijn- een 3. Voor de andere vakken hoef ik niet veel te doen omdat dat vaak ander soort vakken zijn die ik in Nederland had en er dus niet veel van snap! ;)

Twee weken geleden in het weekend weer lekker twee dagen opstap geweest. Vrijdag hadden we een soort reunïe van alle mensen die afgelopen jaar met dezelfde reisorganisatie als ons naar Carlos Paz zijn geweest voor een “egresados viaje” (eindejaars reis) We gingen met z´n alle met de bus want de discotheek lag een stukje uit de stad. In de bus zat ik langs een klasgenoot van mij en de radio stond hard aan in de bus. Op een gegeven moment zei ik tegen hem waarom ze zo´n slome muziek draaide op de radio. Toen bleek dat dat het volkslied was (oeps! Even niet opgelet!) Hij zei dat alle radiostations elke dag om 12 uur s´nachts het volkslied van Argentinië draaien. Verder was het een erg toffe avond, het was leuk om veel mensen weer een keer te zien die ik vanaf Carlos Paz niet meer had gezien en ook alle begleiding enzo waren er ook. Zaterdag was ik van plan om het een dagje rustig aan te doen maar toen kwamen mijn oudere broer Salim, en mijn neef Christian binnen met de vraag of ik die avond met hun uit wilde gaan want Christian zou om 12 uur s´nachts 26 worden en dat moest natuurlijk gevierd worden! Dus ik ´s avonds met hun en nog een aantal vrienden van Christian uitgeweest. Was wederom een erg relaxte avond! Zondag vierde mijn neef zijn verjaardag bij ons thuis want hij woont zelf in een flat en dan kun je natuurlijk geen asado (bbq) geven! Dus heel de familie bij ons. Was ook erg gezellig alleen nadeel dat ze al om half 2 kwamen, toen lag ik nog lekker in bed want we waren pas om 5 uur terug van de disco. Maar lekker gegeten en er voor gezorgd dat een oom mijn binnenkort meeneemt naar een wedstrijd van Atletico de Tucuman, en een andere neemt me mee naar de grootste rivaal namelijk San Martin de Tucuman. Ben al paar keer langs de “stadions” gekomen. Grote betonnenbakken die er alles behalve stevig uitzien! Foto´s volgen zeker nog!

Afgelopen week niet zoveel gedaan. Was de laatste week op school wat dus betekend dat ik nu al vakantie heb! En dat dan voor een maand of drie ofzo omdat het in de zomer hier te warm is om iets te doen, laat staan naar school gaan. Ben alleen afgelopen weekend naar Salta geweest. Salta is de provincie die boven Tucuman ligt en ik ben naar de hoofdstad geweest die –lekker origineel- ook Salta heet. Ik ging hiernaartoe omdat Matt hier woont. Hij is een uitwisselingsstudent uit Nieuw-Zeeland en hij is in oktober een week bij mij in huis geweest om Tucuman te leren kennen. Dus nu ging ik voor twee dagen naar Salta. Waarom maar twee dagen? Omdat Matt namelijk net vantevoren te horen had gekregen dat hij 4 december al naar huis moet. Dus had ik geen tijd om een week te gaan. Maar goed, ik kwam daar dus zaterdagochtend aan tegelijk met Katrien, een uitwisselingsstudente uit België die nu een jaar in Oran woont, dat is een plaatsje helemaal in het noorden van Argentinië. Toen gingen we eerst naar het huis van Matt´s tweede gezin want hij heeft namelijk bij drie gezinnen in Salta gewoont. Daarna ging hij eten bij zijn huidige gastgezin en gingen Katrien en ik het centrum verkennen. We gingen samen met Emilio. Hij was zeg maar de 2e gastvader van Matt. We gingen eerst naar een museum van Archelogie. Een aantal jaar geleden zijn er drie mummies opgegraven in de bergen en daar is nu een hele tentoonstelling omheen opgericht. Deze mummies zijn 500 jaar oud en ze zijn momenteel de best bewaarde mummies ter wereld. Het betreft drie kinderen van 6,7 en 15 jaar oud. Ze werden door de Inca´s geofferd aan de goden. Ze zijn nog bijna in perfecte staat omdat ze al die tijd op de top van een berg onder de sneeuw en stenen hebben gezeten. Een van de mummies was ook tentoongesteld achter glas in het museum en dat was erg indrukwekkend. Het haar, het gezicht en de handen enzo zagen er nog bijna helemaal gezond uit alsof ze nog altijd zo wakker kon worden terwijl ze toch al 500 jaar dood is.
Hierna gingen we naar La Catedral. Dat is een erg bekenden en volgens velen de mooiste kerk van Argentië, en de kerk was idd erg mooi! Wederom wist Emilio erg veel te vertellen over de kerk. Nadat we het centrum grotendeels hadden gezien gingen terug naar z´n huis waar Matt even later ook kwam. Daarna gingen we (Katrien, Matt, Clara de nicht van Matt, en ik) met de auto wat rond rijden. Daarna in een natuurreservaat Mate gedronken en daarna rond een uur of 11 gingen we naar een feest van een vriend van Matt. Na het feest zijn we rond een uur of 7 naar het appartement van een andere vriend gegaan. Zijn familie woont in Buenos Aires en hij studeert in Salta. Was echt een mooi appartement, je kon zien dat die uit een goede familie kwam. ;) Toen even van 10 tot 12 uur ´s ochtends geslapen en toen weer terug naar het huis van zijn 2e familie want zij hadden ons uitgenodigd om te komen lunchen. Na de lunch nog even de stad ingeweest en toen moest ik alweer naar het busstation. Het waren maar twee dagen maar we hebben toch veel gedaan in die tijd en ik ga zeker nog een keer terug naar Salta!

Het kan zijn dat het verhaal een beetje rommelig is want ik heb het eerste deel vorige week geschreven en het tweede deel deze week. Maar ik hoop dat jullie het toch een beetje kunnen volgen allemaal ;) Sorry voor het ontbreken van de foto´s deze keer maar die komen nog! Want ik had mijn camera in Salta niet bij dus moet ik even wachten tot Katrien (uitwisselingsstudente uit België) ze heeft gestuurd :)

Chau!

  • 06 December 2007 - 14:47

    Thomas:

    Jilles klink allemaal als een paradijsje, behalve het vroege opstaan;) Hoe is het daar met de vrouwtjes? Ee we missen je wijze praat hier wel in boekel, maar over een paar maandjes ben je weer in dit vertrouwde dorpje terug;) Nog veel plezier daaro! Chau

  • 06 December 2007 - 15:19

    Dave:

    Jilles!

    ziet er goed uit,, zonder typfouten:D super goed;) verder nouja een fijne vakantie gewenst, vakantie lijkt me een ideale tijd om veel te feesten.. maak er dus maar goed gebruik van

    Succes nog!
    Gr Dave

  • 06 December 2007 - 16:11

    Suzan:

    Jilles!

    Het klinkt nog steeds allemaal leuk!
    Helaas is je laatste weekje school voorbij.. dat wordt afzien die drie maanden vakantie!! ;) Ach jou kennende houd je het wel vol ;)
    Geniet ervan!

    Xxx Suzan

  • 06 December 2007 - 16:35

    Inge:

    heey,

    Klinkt weer goed wat jij daar allemaal doet!
    }
    zie je snel!
    xx Inge

  • 06 December 2007 - 16:54

    Nelleke:

    Lekker ding, nou ben je wel ons prachtige Sinterklaasverhaal vergeten te vertellen ;).. Nee groot gelijk, is ook niet zo heel interessant. Je hebt helaas nog wel wat gemist nadat je weg bent gegaan. Raquel en ik zijn nog naar Max´s gegaan voor een ijsje en er staat toch een hotel naast? (ja, dat is een hotel) en die hebben glazen schuifdeuren, nou ja, om het kort te houden, nu is er nog maar een glazen schuifdeur hahaha.. Een van de medewerkers ging er doorheen met een ladder ofzo, sukkel. Goed, zie je snel weer (neem ik aan ;)).. Kus!

  • 06 December 2007 - 18:44

    Eef:

    Ha die Jilles!

    Zo te lezen gaat het bij jou ook nog steeds hartstikke goed!
    School is bij mij iets serieuzer, maar dat is het toeval van de school..andere scholen hier zijn net zo nuttig als de jouwe ;) En verder mis ik het uitgaan .. klinkt alsof het bij mij saaier is haha .. Nee ik maak hier ook vanalles mee, en het gaat hartstikke goed!

    Kan nou al niet meer wachten om in het Spaans te kleppen over onze avonturen hiero!

    Succes daar in het zuiden, en we ehm bloggen/mailen/spreken elkaar!

    Muchos besos!

  • 06 December 2007 - 19:44

    Paul:

    heej jilles!!
    klinkt weer gezellig!
    mooi leventje heb je daar:p
    het vroeg opstaan zou wel een probleem zijn maar voor de rest;)
    nog veel plezier;)
    mzzl

  • 06 December 2007 - 19:47

    Carina:

    Hee jilles:D

    klinkt wel leuk allemaal!:)
    alleen die zomer daar is wel erg warm:p
    succes ermee en veel plezier in je vakantie!!

    xx

  • 07 December 2007 - 11:30

    Christiaan:

    Klinkt goed allemaal. Jilles als jij daar jouw Maxima tegenkomt zien wij je voorlopig niet terug denk ik.
    Groeten en geniet er nog verder van.
    Ome Chris

  • 07 December 2007 - 11:42

    Tom:

    Hee jilles, je hebt er het maar druk mee dat zie ik wel! wel knap van je dat je dat vol kunt houde zo vroeg opstaan.
    Veel plezier daarow! en tot ooit

  • 07 December 2007 - 18:05

    Harry En Ineke:

    Ha die Jilles,

    wat leuk om weer een heel verhaal te lezen over jouw "gewone"leventje daar!
    Geniet met volle teugen en wat heerlijk; nu kun je 3 maanden utslapen.....
    Doei!

    Harry en Ineke


  • 07 December 2007 - 21:18

    Katrien:

    dag zotteke!

    ja, da was een plezant weekendje he! Moeten we zeker nog is overdoen, maar dan met iedereen! En we moeten zeker me iedereen afspreken voor de Raquel vertrekt!

    hele dikke zoenxx

  • 07 December 2007 - 22:13

    Hermien:

    Hallo Jilles.

    Heerlijk die verhalen van jullie. En dat nou jij een normale dag? Hoe gaat dat straks als jullie terug zijn in Nederland? groetjes uit een nat en winderig landje.
    Henk en Hermien de ouders van Nel

  • 08 December 2007 - 15:06

    Laura:

    Jilles!

    We dachten al, Waar hang tie uit.! Al zo lang niets van je gehoord..Maar hier is hij dan weer!:D
    Klinkt weer gezellig daaro.
    En ik zie dat je je kapsel veranderd hebt:D Nice! ik wens je een hele fijne vakantie!

    Dikke kus lauw!

  • 09 December 2007 - 13:40

    Wil En Maria:

    Hoi Jilles
    Blij te horen dat het allemaal goed met je gaat. Nu hebben we ook een beetje door hoe jouw dag eruit ziet. Duidelijk anders als hier. We zijn benieuwd wat j e in je vakantie gaat doen, is wel erg lang. Maar wel erg mooi weer, hier is het ondertussen best koud.

    Groeten, fijne vakantie

  • 09 December 2007 - 17:41

    Niels:

    hey jilles
    mooi verhaaltje :P
    nu vakantie, dus wordt alleen maar leuker denk ik.
    veel plezier, maar zal wel goedkomen


  • 09 December 2007 - 19:29

    Carlyn:

    JILLES!

    klinkt allemaal super leuk!
    Fijne vakantie! Maar dat zou denk ik
    wel lukken...
    Het is daar wel écht warm zeg :O..

    Maar nog super veel plezier
    En spreek je snel weeer.

    xxjenicht.

  • 09 December 2007 - 21:11

    Pieter En Maria:

    tja jilles eindelijk dan vakantie voor je. Mooi verhaal heb je weer geschreven, leuk om te lezen. Bij de YFU bijeenkomst ook lekker bijgepraat met je ouders.
    Fijne zomervakantie en tot de volgende keer. gr. de ouders van inge!

  • 09 December 2007 - 23:23

    Coppens Familie:

    Ja Jilles,
    De Coppens familie uit Utrecht denkt ook wel dat jij het daar kunt uithouden!
    Zo te lezen...veel plezier de komende tijd!

  • 11 December 2007 - 10:23

    Martijn:

    jilles,

    wat is er met je haren gebeurt? haha;)
    hier loopt alles wel lekker. Kheb nu al zin in jou '' ik ben weer terug in boekel pas maar op feest'' weer een paar vaten leeg:P

    leuk dat je het naar je zin hebt daar. nog een paar maanden te gaan :D

    groeten!!

  • 13 December 2007 - 19:49

    Tante...jo:

    hoi jilles
    fijne vacantie geniet ervan

  • 15 December 2007 - 10:20

    Ben:

    Hoi Jillis,

    Erg vervelend school voorbij, maar vakantie vieren 3 maandjes, gaat ook snel. Dus geniet ervan.
    Ik ben net terug van de andere kant, maar ik moest nu al wennen hier aan de kou, en dat al na 2 weken.

    Succes nog en veel plezier.

    Ben Tiebosch

  • 23 December 2007 - 17:52

    Fam.v.d.Vondervoort :

    Hallo Jilles,
    Hoe gaat het? We wensen je fijne kerstdagen en een geweldig 2008.
    Gied Josie Petra en Willem

  • 24 December 2007 - 09:30

    Ben:

    Hallo Jillis,

    Hierbij wensen wij jou een gelukkig Kerstfeest, waarschijnlijk moeilijk voor te stellen met die temperaturen daar, en een geweldig mooi en gezond 2008.

    Ben, Petra, Fieke en Rik

  • 24 December 2007 - 19:16

    Fam. Janssen:

    Hoi Jilles,

    Is er kans op een witte kerst in Argentinië?
    Of blijft het bij een witte schuimlaag op het bier?
    In Zeelst e.o. is het een paar dagen wit
    geweest, maar sinds vandaag is alles weer groen.

    Jilles, een heel fijne Kerst "Felice Navidad" en een gezond 2008.

    Hans, Ria, Inge, Geert en Maartje.


  • 30 December 2007 - 17:46

    Laura & Steffie:

    Jilles! :D

    Wij wensen je alvast een knallend en super mooi 2008 maak er een mooie avond van!

    we zullen er een paar op je drinken morgen!

    Hele dikke kus
    Laura & Steffie

  • 30 December 2007 - 17:47

    Laura & Steffie:

    En even een snelle toevoeging

    PSV KAMPIOENE! haha
    Ajax HILARISCH!

  • 31 December 2007 - 16:39

    Dré En Wilma:

    Voor ons begint over 5, voor jou over 11 uur het nieuwe jaar.
    Wij wensen jou het allerbeste voor 2008.

    Geniet van alles wat er nog op je pad komt.


  • 01 Januari 2008 - 00:10

    Pap En Mam:

    hoi lieve Jil
    een heel gelukkig nieuwjaar in argentinie en daarna weer in nederland. Nog heel veel plezier en geluk in Argentinie. Wens ook jouw gastfamilie een heel goed nieuwjaar!!!
    Gerry en Driek

  • 01 Januari 2008 - 15:54

    La Madrina:

    Hoi Jilles,

    Feliz año nuevo en veel plezier en gezondheid in 2008.
    Ben je al wakker en heb je goed gefeest?
    Wij hebben het er alweer even opzitten. Dadelijk nog even naar oma in Vlierden.
    Geniet van je vakantie en we horen wel weer van je!

    Veel groeten van je madrina en de "menneke's Mennen".

  • 02 Januari 2008 - 09:39

    Ben:

    Hallo Jillis,

    De beste wensen voor 2008, met veel geluk en gezondheid.

    Ben, Petra, Fieke en Rik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, San Miguel de Tucumán

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2008

Time Flies...

28 Maart 2008

Life is Wonderful

03 Maart 2008

Ain´t no Sunshine

02 Januari 2008

Gelukkig nieuwjaar!!

06 December 2007

Een normale dag...
Jilles

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 41446

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: